13 травня 2022 року в Україні вперше запроваджено правове регулювання реклами дитячого харчування (підстава: Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення законодавства України у сфері забезпечення дитячим харчуванням у відповідність з вимогами законодавства Європейського Союзу» від 21.10.2021 р. № 1822–IX).
Ведучи мову про вимоги до реклами дитячого харчування, необхідно уточнити, що це не про рекламу будь-якого харчування, призначеного для дітей, а виключно про дитячі суміші початкові (призначені для годування дітей грудного віку протягом перших місяців життя до введення прикорму) та дитячі суміші для подальшого годування (призначені для годування дітей грудного віку разом із прикормом). Діти грудного віку – це діти віком від народження до одного року.
Стаття 25-2 Закону України «Про рекламу» встановлює заборону на рекламу вказаних дитячих сумішей з окремими виключеннями, а саме, по аналогії з рекламою рецептурних лікарських засобів, дозволяється реклама для професіоналів, тобто в таких місцях і джерелах, до яких доступ мають відповідні фахівці.
Отже, дозволяється реклама:
- у спеціалізованих виданнях (у тому числі електронних) з питань догляду за дітьми грудного віку та/або дітьми раннього віку;
- у наукових фахових виданнях (у тому числі електронних);
- у матеріалах (у тому числі електронних), які поширюються на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики, призначених виключно для осіб, які мають кваліфікацію в галузі медицини, харчування або фармації.
Дуже важлива норма у абз.5 вищезазначеної статті, на яку звертаємо особливу увагу, а саме, що «зазначена реклама може містити лише науково підтверджену інформацію, а також інформацію, яка не справляє враження, що штучне вигодовування є рівноцінним або має переваги порівняно із грудним вигодовуванням».
Реклама дитячих сумішей початкових та дитячих сумішей для подальшого годування, що розміщена для професіоналів, повинна також відповідати вимогам ч.11–14 ст.6–1 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів».
Реклама дитячих сумішей початкових:
- повинна містити інформацію про безумовну перевагу грудного вигодовування;
- забороняється використовуватися малюнки/фото дітей грудного віку, інші малюнки або текст, які ідеалізують такі харчові продукти (крім використання графічних зображень для полегшення впізнаваності дитячих сумішей початкових та дитячих сумішей для подальшого годування, а також для ілюстрації методів приготування таких харчових продуктів);
- забороняється використовувати слова «гуманізований», «материнський», «адаптований» або будь-які однокореневі слова чи похідні від них будь-якою мовою; відрізнятись від реклами дитячих сумішей для подальшого годування;
- містити напис «Важливе повідомлення» або «Важливо», або «Важлива інформація» перед вказівкою (і) про те, що дитяча суміш призначена для дітей грудного віку від народження, якщо вони не годуються грудним молоком; (іі) про переваги грудного вигодовування та рекомендації про використання такого харчового продукту виключно за порадою незалежних від операторів ринку осіб, які мають кваліфікацію в галузі медицини, харчування, фармації.
Реклама дитячих сумішей для подальшого годування:
- повинна містити інформацію про безумовну перевагу грудного вигодовування;
- забороняється використовувати слова «гуманізований», «материнський», «адаптований» або будь-які однокореневі слова чи похідні від них будь-якою мовою; відрізнятись від реклами дитячих сумішей початкових.
Поряд з цим, наголошуємо, що рішення про доцільність вживання дитячих сумішей має ухвалюватися батьками після консультування із педіатром чи іншим спеціалістом, обізнаним із інформацією про їх поживну цінність із урахуванням потреб конкретного малюка.