Неодноразово поступали звернення мешканців громади з того приводу, що, нібито, у них забирали на повірку побутові лічильники газу, які були придбані ними самостійно, ставлячи на заміну інші (тимчасові), а демонтовані раніше так і не повертали.
Відповідно до законодавства засоби вимірювальної техніки (а лічильники газу відносяться до таких), які перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту (частина 1 статті 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність"). Строки повірки лічильників газу (міжповірочні інтервали) встановлено наступні: - для лічильників класу 1.0 - 2 роки; - для лічильників класу 1.5 - 8 років.(наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.10.2016 № 1747, зареєстрований у Мін’юсті 01.11.2016 за № 1417/29547 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1417-16#Text). Періодична повірка лічильників газу (у тому числі демонтаж, транспортування монтаж, технічне обслуговування та пов’язаний з такою повіркою ремонт) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, здійснюється за рахунок Оператора ГРМ незалежно від того, чи є він власником лічильника (в нашому випадку оператором ГРМ є АТ "Івано-Франківськгаз").
Як побутовому споживачу дізнатися про настання строку проведення періодичної повірки його лічильника газу?
Подання ЗВТ (лічильника газу) на періодичну повірку, обслуговування та ремонт виконавець (оператор ГРМ) не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки ЗВТ або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення за формою, встановленою відповідним нормативним актом), рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем.
За чий рахунок проводиться періодична повірка побутового лічильника газу?
Вартість пріодичної повірки лічильників газу включена в абонентську плату за розподіл та доставку газу.
Як здійснюється зняття та встановлення побутового лічильника газу?
Зняття лічильника газу на періодичну повірку здійснюється у присутності споживача (власника або наймача об’єкта побутового споживача).
За необхідності розпломбування лічильника газу представник Оператора ГРМ складає акт розпломбування, який підписується споживачем (власником або наймачем об’єкта побутового споживача).
У разі відмови в доступі до об’єкта побутового споживача представнику Оператора ГРМ для зняття лічильника газу на періодичну повірку споживачу змінюється режим нарахування об’ємів природного газу відповідно до вимог Кодексу.
На період зняття лічильника газу для проведення періодичної повірки Оператор ГРМ встановлює лічильники газу з обмінного фонду.
У разі якщо на період зняття лічильника газу на періодичну повірку неможливо встановити інший, розрахунки зі споживачем здійснюються залежно від середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний), якщо він становить менше шести місяців.
Якщо лічильник газу, що перебуває у власності побутового споживача, пройшов періодичну повірку, що підтверджується відповідним органом у сфері метрології та метрологічної діяльності, Оператор ГРМ зобов’язаний встановити його протягом двох місяців з дати його зняття.
Якщо лічильник газу, що перебуває у власності побутового споживача, визнаний відповідним органом у сфері метрології та метрологічної діяльності непридатним до подальшої експлуатації, рішення про доцільність його ремонту приймає Оператор ГРМ, враховуючи технічні та економічні чинники.
Після встановлення повіреного лічильника газу (або проведення повірки лічильника газу на місці його встановлення) Оператор ГРМ здійснює пломбування повіреного лічильника газу, про що складає акт про пломбування, який має підписати споживач (власник або наймач об’єкта побутового споживача). Для уточнення питань щодо правомірності неповернення споживачам лічильників газу, які є їх власністю, ми звернулись до Калуського відділення АТ "Івано-Франківськгаз". На що відпвідальні особи проінформували наступне: АТ "Івано-Франківськгаз" постійно веде облік та контролює наявність та справність лічильників газу у споживачів, оскільки це обов'язок підприємства відповідно до чинного законодавства та кошти підприємства, за які воно здійснює свою господарську діяльність. Для заміни лічильників побутових споживачів, які не підлягають ремонту у 2022 році, підприємством виділено 600 нових засобів (лічильників). Також АТ "Івано-Франківськгаз" практикується підписання договорів обміну з власниками побутових лічильників газу, згідно яких споживачу-власнику встановлється лічильник, який пройшов повірку (або ж новий), що є власнсітю Оператора ГРМ.
Слід також зазначити, що із понад 40 тис. побутових лічильників газу, які встановлено споживачам, власністю АТ "Івано-Франківськгаз" є понад 21 тис., а тому підприємство не зобов'язане повертати лічильники після повірки споживачу. Що ж стосується скарг населення щодо неповернення власниками придбаних ними лічильників - якщо лічильник після проведення його повірки перебуває в належному стані, або ж може і надалі перебувати в експлуатації опісля його ремонту - підприємство повертає (встановлює) лічильник побутового газу його власнику.