У зв’язку зі стрімким поширенням захворювання COVID-19, спричиненого коронавірусом SARS-CoV-2, були введені карантинні заходи та обмеження, які стосуються як перетину державного кордону, так і переміщення всередині країни. В першу чергу такі обмеження вплинули на індустрію туризму.
У зв’язку з цим збільшилась кількість звернень до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області щодо надання туристичних послуг.
Тож спеціалісти управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби Івано-Франківщини надають наступні поради та рекомендації для туристів.
Загальне правило, якого завжди слід дотримуватися – уважно читайте та аналізуйте договір до його підписання. Дотримання цього принципу допоможе вам уникнути ситуації, коли вам продадуть зовсім не те (або не зовсім те), що ви, на вашу думку оплатили, а притягнути до відповідальності не буде кого.
Ви маєте повністю розуміти те, що підписуєте. Не соромтеся задавати турагенту запитання, навіть ті, що видаються «смішними» вам чи вашим друзям. І пам’ятайте: те, що ви замовляєте і оплачуєте, повинно бути детально прописано в умовах договору.
Замовляєте туристичні послуги – шукайте положення в договорі про ці туристичні послуги: що вони включають, ким надаються, обов’язки того, хто надає послуги, хто несе відповідальність за надання цих туристичних послуг. Якщо турагент добросовісний – після ознайомлення з договором у вас має скластися чітка картина або алгоритм дій всіх учасників, які задіяні в процесі: хто що робить, хто за що відповідає і відповідальність за невиконання своїх обов’язків.
Якщо ваша поїздка припала на встановлений країною карантин, то туроператори та турагенти, як правило, залишають за собою право відмінити тур у випадку неможливості надання послуг з наступним поверненням сплачених туристом коштів.
Оцініть виконання туроператором та/або турагентом всіх умов, які повинні бути дотримані ними при відміні туру, проаналізуйте умови отримання назад коштів і вчиніть всі дії, що передбачені укладеним договором для повернення сплаченої вами суми.
Якщо туроператор чи турагент не виконує свої зобов’язання або виконує їх неналежно (наприклад, вас не повідомили про відміну туру, або повідомили із запізненням), зберіть докази таких порушень для можливості стягнення належної вам суми у судовому порядку. Ненадання, несвоєчасне надання або надання туристові інформації, що не відповідає дійсності є порушенням законодавства в галузі туризму і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Статтею 33 Закону України «Про туризм» встановлено, що суб’єкт туристичної діяльності, який порушив законодавство в галузі туристичної діяльності при наданні туристичної послуги, що завдало шкоду, зобов’язаний відшкодувати туристу збитки у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Заподіяна туристу моральна (немайнова) шкода, якою порушені його законні права, відшкодовується суб’єктом туристичної діяльності в порядку, встановленому законом.
І пам’ятайте, що туроператор або турагент вправі відмовитися від виконання договору лише за умови повного відшкодування замовникові збитків, підтверджених у встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста.
Водночас, встановлений Кабміном карантин належить до форс-мажорних обставин, що може бути підставою для звільнення від відповідальності туроператора чи турагента перед туристом за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, але не від обов’язку повернути кошти, отримані за фактично не надані послуги.
Як правило, щоб не втрачати замовників, туроператори пропонують альтернативи для туристів. Це може бути як перенесення дати поїздки, так і можливість замовити інший туристичний продукт у цього ж оператора (із зарахуванням вартості скасованого туру).
У цьому випадку – обирати саме вам. Якщо вам відмовили у наданні таких послуг та не відшкодовують кошти за придбаний тур, ви маєте право звернутися до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області для вирішення питання щодо повернення коштів.