Долати стрес під час війни непросто як дітям, так і дорослим. Чимало дітей змінили місце проживання або навчальний заклад у межах нашої країни, хтось виїхав за кордон і тепер здобуває знання в новому колективі іншою мовою. Тому слід із розумінням і терпінням ставитися до можливих труднощів у навчанні: зниженої концентрації, відстороненості, погіршенні пам’яті тощо. До цього треба бути готовими як дітям, так батькам та вчителям. Важливо пам’ятати, що це нормально і головне, тимчасово.
Складнощі які можуть виникати:
Повільне згадування матеріалу
До звичного «літнього відкату» приєднався стрес, викликаний воєнними діями в Україні, та «зламаним» процесом навчання через пандемію COVID-19. Тому цього року може знадобиться більше часу на повторення матеріалу. Не варто прискорювати цей процес, все поступово пригадається.
«Кульгання» орфографії
Діти (і дорослі), які пережили досвід травматизації, можуть «забувати» на деякий час правила орфографії. Зі стабілізацію й заспокоєнням вони пригадаються. Допоможуть ігри зі словами, кросворди.
Складнощі з довгостроковою пам’яттю
Коли ми переживаємо стрес, нам складніше щось запам’ятовувати, особливо довгостроково. Починайте з маленьких обсягів інформації.
Проблеми з концентрацією
Діти під час навчання можуть крутити щось в руках, гойдатися на стільці – це не відволікання, а такий собі спосіб «відгальмувати» зайві сигнали – і саме так багато дітей концентруються. Не забороняйте це робити, навпаки – спробуйте включити такі рухи в навчальний процес.
Втома від адаптації
Пристосування до нових, незнайомих обставин та людей виснажує. Дитина може бути більш дратівлива, швидше втомлюватися.
Зниження самооцінки
Коли ми проживаємо складний досвід чи стрес, змінюється наша самооцінка. Зараз діти часто живуть в режимі очікування невдачі, їм потрібен досвід перемог і підтримка. Давайте маленькі завдання зі швидким результатом, відзначайте перемоги. На одне критичне зауваження має бути не менше трьох схвальних реакцій.
Щоб полегшити процес адаптації та повернення до навчання в умовах війни, пропонуємо скористатися такими рекомендаціями:
Формуйте шкільний режим та налаштовуйтеся
Нагадайте дитині про важливість навчання й цінність нових знань. Важливо передбачити час не лише на навчання й виконання домашніх завдань, але й на відпочинок після занять, прогулянки або ігри.
Знайомство або повернення до колективу
Тільки після того, як дитина відчує безпеку в колективі, вона здатна приступити до ефективного навчання. Тому першокласникам, а також тим, хто прийшов до нової школи, у новий клас, добре було б познайомитися хоча б з кимось із однокласників завчасно. Якщо дитина сумує за колишніми друзями, які йдуть в школу в іншому місті, організуйте дзвінок чи відеозустріч, щоб діти могли поспілкуватися й розповісти один одному про свої нові школи та однокласників.
Знайомство з класним керівником (куратором)
Якщо вчитель незнайомий, учням 1-4 класів важливо наперед побачити свого викладача, почути голос, «відчути» нову людину.
Підготовка канцтоварів та одягу
Вибір та придбання нового створює атмосферу радісного очікування. Важливо залучати дітей до вибору канцтоварів. Одяг для першокласників і гіперчутливих дітей має бути максимально комфортним: відповідного розміру, із мінімумом швів, без тісної горловини. Якщо тілу дитини дискомфортно, школяр не зможе зосередитися на навчанні.
Підготовка робочого місця
Позначте в помешканні робочу зону. Нехай це буде частина столу або лише поличка зі шкільним приладдям – процес упорядкування організовує та налаштовує на роботу. Важливо, щоб ноги під час сидіння спиралися на підлогу або підставку. Важливо, щоб у полі зору учня було якнайменше відволікаючих предметів, іграшок, гаджетів.
Знайомство з правилами
У випадку, якщо діти навчатимуться незнайомою мовою, важливо завчасно з’ясувати правила школи: що можна робити, чого точно ні. Також варто поговорити з дитиною про традиції й особливості місцевості, в якій ви тепер проживаєте. Обговоріть меню: разом із дитиною продумайте ідеї сніданків та перекусів до школи.
Спростити можливі труднощі
Якщо є така можливість, добре було б пройтися по школі до початку навчання, дізнатися і побачити де розташований клас, торкнутися парти, піти до туалету, побачити їдальню. Поясніть школяреві, якщо раптом виникне потреба у допомозі, треба звернутися до класного керівника або куратора.
Підготуйте маленькі сувеніри
Підготуйте маленькі дрібнички, які вкладатимете впродовж першого часу після початку відвідування школи в шкільний рюкзак дитини: маленькі листівки або записки, м'який брелок, браслетик, ручку з блискітками, іграшку-антистрес – такі дрібнички нагадають про вашу турботу та допоможуть зняти напругу.
Обговоріть питання безпеки та перевірте маршрут до школи і сховища
Пригадайте з дитиною або дізнайтеся шлях до школи, пройдіться ним та проговоріть, як діяти, якщо дорогою дитина почує сигнал повітряної тривоги. Розповісти і показати де розташоване укриття ,пройтися ним, показати де розташовані місця відведені для їхнього класу. Скажіть дітям не виходити зі школи, не попередивши вчителя та батьків. Та обов’язково нагадуйте, що не можна чіпати на вулиці та підіймати з землі підозрілі предмети, залазити на дерева.
Калуський районний відділ ДУ «Івано-Франківський ОЦКПХ МОЗ»