7o

Роз'яснення щодо зміни у забезпеченні житлом внутрішньо переміщених осіб

  • 2025.11.04 10:06
    • Громада
    • Соціальна сфера
    • Все для внутрішньо переміщених осіб
  • 83

       22 вересня 2025 року Кабінет Міністрів України постановою № 1176 від 22 вересня 2025 року затвердив Порядок надання допомоги для вирішення житлового питання окремим категоріям внутрішньо переміщених осіб, що проживали на тимчасово окупованій території.

      Документ спрямований на підтримку громадян, які були змушені покинути домівки через агресію Російської Федерації. Постанова набирає чинності через два місяці з дня її опублікування.

      Згідно з  вищезазначеним Порядком  отримувачами допомоги є фізичні особи — громадяни України, які перебувають на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та перемістилися з тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінрозвитку, для яких не визначено дати завершення тимчасової окупації, та належать до однієї із таких категорій:

  • учасники бойових дій, визначені пунктами 19—25 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
  • особи з інвалідністю внаслідок війни, визначені пунктами 11—16 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

       Отримувачами допомоги не можуть бути особи:

  • до яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи відповідно до Закону України «Про санкції»;
  • які мають судимість за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених розділом I «Кримінальні правопорушення проти основ національної безпеки України» та розділом XX «Кримінальні правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку» Особливої частини Кримінального кодексу України;
  • якщо вони та члени їх сім’ї мають у власності об’єкти житлової нерухомості (крім об’єктів житлової нерухомості, кредити на придбання яких забезпечені іпотекою, не погашені);
  • якщо вони та члени їх сім’ї отримали грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення;
  • якщо вони та члени їх сім’ї забезпечені житловими приміщеннями для постійного проживання органами державної влади протягом періоду перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб;
  • якщо вони та члени їх сім’ї подали заяву про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна та/або яким затверджено рішення про надання такої компенсації.

           Заява про надання допомоги подається за вибором отримувача допомоги особисто або його представником в електронній формі:

         Засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія) (у разі технічної можливості), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія), але реєстрація відкриється після 22 листопада 2025 року.

         Заява, що подається представником отримувача допомоги, може бути подана виключно через центр надання адміністративних послуг або нотаріуса.

         Розгляд заяв про надання допомоги здійснюється у порядку черговості їх надходження, що формується автоматично програмними засобами Реєстру пошкодженого та знищеного майна.

         Мінфін забезпечує верифікацію інформації, зазначеної в заяві про надання допомоги та доданих до неї документів, згідно з методикою, державними електронними інформаційними ресурсами.

Скільки та на що можна витратити

        Розмір підтримки становить 2 мільйони гривень на одного отримувача або сім’ю.

       Держава видаватиме житлові ваучери – електронні документи, які зберігатимуться в Державному реєстрі пошкодженого та знищеного майна.

Цей ваучер можна буде використати для:

  • купівлі квартири чи будинку (або інвестування в його будівництво);
  • сплати першого внеску або погашення платежу за іпотекою.

       Ваучер дійсний 5 років із дня формування в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна  і не підлягає передачі іншим людям.

         Оплата за проведення оцінки нерухомого майна, за вчинення нотаріальних дій, адміністративний збір за проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, інші обов’язкові податки, збори та платежі не можуть бути оплачені за рахунок наданої допомоги.

Умови отримання

Скористатися державною підтримкою можна лише за таких умов:

заявник не має у власності житла на території, підконтрольній Україні; отримувач передає державі право вимоги компенсації від рф на суму отриманої допомоги.

Також діють додаткові обмеження:

купувати житло у близьких родичів не можна; придбане житло не можна продавати чи дарувати протягом 5 років; якщо вартість житла перевищує суму ваучера, різницю сплачує отримувач; у разі нецільового використання кошти доведеться повернути державі.

Хто ухвалюватиме рішення

Розгляд заяв та ухвалення рішень про надання допомоги здійснюватимуть місцеві органи влади:

сільські, селищні та міські ради;

районні у містах ради (де вони діють);

військові адміністрації.

        До складу комісій, які ухвалюватимуть рішення, обов’язково входитимуть представники громадськості — щонайменше третина. Кандидатів до складу комісій можуть висувати громадські та міжнародні організації, а в селах і селищах — навіть окремі мешканці.

      Комісія приймає рішення про відмову в наданні допомоги у разі отримання від Мінфіну рекомендацій щодо усунення невідповідностей даних в автоматизованих інформаційних системах, реєстрах, базах даних та/або за результатами додаткової перевірки рекомендацій Мінфіну щодо виявлення невідповідностей, що впливають на визначення права на отримання допомоги.

              В цілому, механізм отримання та використання ваучера виглядає наступним чином.

  1. Подача заяви на отримання допомоги.
  2. Розгляд заяви про надання допомоги відповідною комісією.
  3. Верифікація Мінфіном інформації, зазначеної в заяві про надання допомоги та доданих до неї документів.
  4. Прийняття комісією рішення про надання/відмову в надані допомоги з урахуванням рекомендацій Мінфіну.
  5. Затвердження рішення комісії про надання/відмову в надані допомоги уповноваженим органом.
  6. Автоматичне формування ваучера  засобами реєстру пошкодженого та знищеного майна.
  7. Отримання отримувачем допомоги у вигляді ваучера (надсилається засобами Порталу «Дія», зокрема з використанням мобільного додатку «Дія»).
  8. Вибір отримувачем об’єкта житлової нерухомості або наявного іпотечного кредитування.
  9. Подача отримувачем звернення про фінансування. Подається в електронній формі: засобами порталу «Дія»; через ЦНАП або нотаріуса.
  10. Отримання підтвердження можливості фінансування житлового ваучера (дійсно протягом 60 календарних днів із дня прийняття рішення про надання отримуавчу допомоги такого підтвердження).
  11. Укладання договору про придбання об’єкта житлової нерухомості з використанням житлового ваучера.
  12. Здійснення перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавців об’єктів житлової нерухомості.
Інші новини