11o

Працювати і не вигорати

  • 2022.10.06 10:22
    • Охорона здоров'я
  • 322

      Значну частину свого життя людина проводить на роботі і тому від умов праці, рівня її безпеки залежить працездатність , якість роботи, продуктивність та стан здоров’я. Сприятливі умови забезпечують як соціальну гармонію особи людини, так і ставлення її до роботи та задоволення нею. Актуальність теми належних умов праці обумовлюється тим, що даний аспект праці значною мірою впливає не тільки на здоров’я людини та її впевненість у завтрашньому дні, а й значною мірою віддзеркалюють ефективність та продуктивність роботи.

   Проте ненормований робочий день, великі навантаження, відсутність планування в процесі роботи сприяють втомі, яка може накопичуватися. Поступово людина починає відчувати виснаження, ефективність праці падає і може виникнути таке явище, яке називають «вигоранням».

 Що таке вигорання?

"Синдром емоційного вигорання" описують як фізичне і психічне виснаження внаслідок хронічного стресу, пов’язаного з роботою або іншою зайнятістю. Вигорання не з’являється раптово – воно розвивається поступово. Треба розуміти і розділяти такі поняття, як стрес і "вигорання". Стрес виникає тоді, коли людина намагається пристосуватися до навантаження, і він не є абсолютно негативним і не завжди є довготривалим, а вигорання виникає коли людині не вдається адаптуватися і цей стан стресу продовжується і накопичується.

Які причини емоційного вигорання:

  • тривала робота в напруженому темпі
  • високі навантаження, зокрема емоційні
  • важкий колектив і контингент людей
  • відсутність належної винагороди за роботу
  • криза цінностей

 Основні ознаки вигорання:

 Почуття виснаження або втоми: призводить до порушення сну, зниження імунітету, проблем із концентрацією.

Інтелектуальна й емоційна дистанція з роботою: відчуття негативу та цинізму відносно ситуацій, пов'язаних із роботою, відірваність від колективу, відсутність мотивації, негативне сприйняття реальності.

Зниження професійної ефективності та професійної самооцінки: внаслідок цього розвивається відчуття неспроможності, з'являються сумніви у власних здібностях і компетентності.

 Як запобігти вигоранню на роботі?

  1. Розділяйте роботу і дозвілля. Не беріть робочі завдання додому і не розв’язуйте особисті проблеми на роботі.
  2. Якщо є така можливість, то плануйте роботу заздалегідь, навчіться казати «ні» і чітко визначайте пріоритетність виконання завдань.
  3. Піклуйтеся про фізичний стан. Намагайтеся повноцінно харчуватися, достатньо спати і зберігати здоровий рівень фізичної активності.   
  4. Працюйте над добрими стосунками вдома і будуйте екологічні відносини на роботі, підтримуйте відкриту робочу атмосферу.
  5. .Сприймайте свою роботу як вагому. Адже кожна професія є важливою і кожен внесок має значення. 
  6. Визначте власні можливості та план кар’єрного зростання, намагайтеся постійно підтримувати та підвищувати кваліфікацію.

 Що може зробити роботодавець, щоби уникнути ризиків для психічного здоров’я працівників?

Турбота про безпечні умови праці 

Робота, де не дотримуються правил охорони здоров’я та безпеки, може погіршити психічне здоров’я працівників, призвести до звільнень та репутаційних втрат. Чи працюють люди з небезпечними матеріалами? Чи вчасно обслуговується обладнання, на якому працюють? Чи не є офіс/кабінет/інше робоче місце переповненим, погано освітленим, недостатньо провітрюваним? Чи отримують працівники відповіді на свої скарги чи занепокоєння щодо безпеки?

Дотримання здорової комунікації 

Доброзичливе спілкування є ознакою хороших відносин між керівником і працівником. Налагоджена комунікація також може врятувати від виникнення конфліктів ще у їхньому зародку. Погана ж, навпаки, – створює напругу, підвищує стрес, погіршує психічне здоров’я.

Підтримка працівників

Важливо цікавитися у підлеглих та колег, які вони мають перешкоди для виконання завдань, чи все їм зрозуміло. Адже брак такої комунікації часто призводить до того, що працівники почуваються перевантаженими та невмотивованими. Будьте відкритими до запитань.

Уникання завищених вимог до продуктивності і результативності

Якщо постійно вимагати від працівників найвищих результатів у найкоротші терміни, вони можуть перебувати в стресі і відчувати необґрунтований тиск. Бажання відповідати завищеним вимогам призводить до збільшення навантаження, перепрацювань і емоційного виснаження.

Забезпечення стабільності в умовах змін

Для українців до восьми років війни на сході і кількох років пандемії COVID-19, які і без того спричиняли стрес і викликали відчуття нестабільності, додалася повномасштабна війна. Довгострокове планування для багатьох людей втратило сенс. Тож важливо підтримувати їхню впевненість в стабільності роботи, щоби працівники не стресували через те, що не зможуть сплачувати рахунки чи утримувати сім’ю.

 

Калуський районний відділ

                    ДУ «Івано-Франківський ОЦКПХ МОЗ»

 

 

Інші новини