ВАЖЛИВО ЗАЗНАЧИТИ, ЩО НАСАМПЕРЕД ЗМІНЮЄТЬСЯ ПРИНЦИП ФОРМУВАННЯ ТАРИФУ
Тарифи на управління побутовими відходами (збирання та перевезення) розраховані відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 1031 від 26 вересня 2023 року. Ця постанова визначає порядок формування середньозваженого тарифу на послугу, а також тарифи на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів.
Якщо раніше ТОВ «Еко-Прикарпаття» надавало громаді послугу ПОВОДЖЕННЯ з побутовими відходами, то зараз згідно із чинним законодавством надаватиме послугу УПРАВЛІННЯ з побутовими відходами, що включає в себе нововведення – вперше до тарифу включено вивезення ремонтного та великогабаритного сміття. Це на сьогодні вимога законодавства.
Пропоновані тарифи з нововведеннями передбачають:
• Для мешканців Калуша — 55,55 грн (зростання на 22 грн, 65%);
• Для мешканців сіл громади — 48,25 грн (зростання на 14,49 грн, 43,5%).
Необхідно зазначити й те, що згідно із чинним законодавством, існує поняття економічно обґрунтованого тарифу, який застосовується як до населення, так і до юридичних осіб, включаючи бізнес. Держава не розділяє оплату за управління відходами між фізичними та юридичними споживачами – для всіх діє єдиний тариф.
Детальніше про це роз’яснили на сторінці ТОВ «Еко-Прикарпаття», де зазначається:
«Чинним законодавством не передбачено встановлення різних тарифів для різних категорій споживачів.
Відмінено перехресне субсидіювання - переміщення доходу від провадження господарської діяльності щодо надання послуг одним споживачам для фінансової підтримки іншого виду господарської діяльності в межах одного суб'єкта господарювання.
Державне регулювання комунального сектору в Україні на національному рівні започатковане у 2011 році. Тривалий період регулювання цього сектору органами місцевого самоврядування значно загострив проблему неефективності його функціонування, оскільки практично всі об’єкти централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення, які перебувають у комунальній власності міських та районних рад, зумовив неминучий конфлікт інтересів, коли один і той самий суб’єкт володіє, управляє і при цьому ж здійснює регулювання суб’єктів природних монополій та суб’єктів на суміжних ринках.
Завдяки переходу до моделі державного регулювання сектору комунальних послуг забезпечено:
єдиний для всіх регіонів держави підхід до формування тарифів;
скасовано перехресне субсидіювання – тарифи є однаковими для всіх категорій споживачів ліцензіата;
забезпечено самоокупність діяльності ліцензіатів за рахунок встановлення тарифів на підставі економічно обґрунтованих планованих витрат;
контроль за діяльністю суб’єктів природних монополій та суб’єктів на суміжних ринках.
Також важливо пригадати те, що вартість послуги з управління відходами в Калуській громаді не переглядалася протягом 2,5 років. За цей період основні витрати зросли:
• Прямі матеріальні витрати — на 65%;
• Фонд оплати праці — на 112%;
• Амортизація — на 49%;
• Ремонт основних засобів — на 120%;
• Загальновиробничі витрати — на 28%.
Станом на січень 2025 року чинний тариф покриває лише 37% собівартості послуги.
Для порівняння та кращого розуміння ситуації з тарифами на послуги з управління відходами в інших громадах, де їх надають приватні компанії, ТОВ «Еко-Прикарпаття» підготувало порівняльну таблицю.