Відповідно до розпорядження міського голови від 06.03.2024 № 56-р «Про створення тимчасової комісії з питань оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти» тимчасовою комісією з питань оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти (далі – Комісія) проведено роботу зі збору та опрацювання інформації щодо функціонування закладів загальної середньої освіти Калуської міської ради.
Комісія здійснила ґрунтовний аналіз відомостей, які стосуються фінансування, демографічних показників, мережі класів, кадрового складу педагогічних та непедагогічних працівників, автотранспортного сполучення.
На основі його розроблено пропозиції щодо розвитку спроможної освітньої мережі у Калуській міській територіальній громаді на 2024‒2027 роки.
Аналіз відомостей про учнів, середню наповнюваність класів, мережу закладів загальної середньої освіти, демографічні показники
У 2023‒2024 навчальному році у 394 класах 21 закладу загальної середньої освіти навчається 8856 учнів. Середня кількість учнів в одному класі дає змогу визначити одиничну вартість навчання (освітні витрати на одного учня). Цей показник використовується при формуванні розміру освітньої субвенції.
Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» максимальна кількість учнів у класі становить 30. Середня наповнюваність у закладах загальної середньої освіти Калуської міської територіальної громади становить 22,5. Найбільша наповнюваність класів у Калуському ліцеї ім. Дмитра Бахматюка (28,1), Калуській початковій школі № 11 (27,6), Калуських ліцеях №№ 2, 3 (26,2; 26,5 відповідно). Найменша наповнюваність у Вістівській (11,0), Сівка-Калуській (11,1) гімназіях, Ріп’янському ліцеї (12,5).
У розрізі закладів загальної середньої освіти найнижча середня наповнюваність 1‒4 класів у Вістівській гімназії (9,0), Сівка-Калуській гімназії (9,5), Ріп’янському ліцеї (9,8), Кропивницькій гімназії (11,8).
Середня наповнюваність 1‒4 класів: 21,4
Міська місцевість ‒ 24
Сільська місцевість ‒ 15,42
Середня наповнюваність 5‒9 класів: 22,83
Міська місцевість ‒ 24,58
Сільська місцевість ‒ 18,4
Середня наповнюваність 10‒11 класів: 25,3
Міська місцевість ‒ 26,27
Сільська місцевість ‒ 21,86
Найнижчий показник наповнюваності 1‒4 класів у закладах сільської місцевості ‒ 15,42. Найвищий показник наповнюваності в закладах міської місцевості профільної школи ‒ 26,27. Тому пропонується при формуванні мережі закладів освіти відкривати два і більше 1 класів з наповнюваністю не менше 23 учнів.
Станом на 01 березня 2024 року 680 дітей Калуської громади перебувають за межами України й здобувають освіту за різними формами навчання:
‒ сімейною ‒ 534
‒ дистанційною – 146
Демографічні відомості та статистичні дані свідчать про зменшення кількості майбутніх першокласників упродовж наступних шести років, що призведе до зменшення кількості класів загалом і необхідності перепрофілювання та реорганізації закладів Калуської МТГ.
Фінансування ЗЗСО здійснюється за рахунок освітньої субвенції та коштів міського бюджету. Освітня субвенція спрямовується на заробітну плату педагогічних працівників та забезпечення інклюзивного навчання. З міського бюджету фінансуються доплати, надбавки та премії педагогам, заробітна плата непедагогічних працівників, харчування учнів, оплата комунальних послуг, поповнення матеріально-технічної бази тощо.
Розрахункова наповнюваність класу ‒ 23
Фактична наповнюваність класу – 22,4
|
Фактична кількість учнів |
Фактична кількість класів |
Розрахункова кількість класів, к-ть учнів/23 |
Різниця між розрахунковою і фактичною кількістю класів |
Додаткова кількість ставок |
Субвенція, грн |
1‒4 кл. |
3340 |
156 |
146 |
‒10 |
‒13 |
|
5‒9 кл. |
4680 |
205 |
204 |
‒1 |
‒1.8 |
|
10‒11 кл. |
836 |
33 |
37 |
+4 |
+7,7 |
|
Разом |
8856 |
394 |
387 |
‒7 |
‒7,1 |
1 755 000 |
Інклюзія |
|
|
|
|
|
|
|
К-сть учнів |
1‒4 |
1‒4 |
Різ- ниця |
5‒9 |
5‒9 |
Різ- ниця |
10‒11 |
10‒11 |
Різ- ниця |
(факт.) |
(розрах.) |
(факт.) |
(розрах.) |
(факт.) |
(розрах.) |
|||||
Ліцей № 1 |
392 |
7 |
6 |
-1 |
10 |
10 |
0 |
1 |
1 |
0 |
Ліцей № 2 |
761 |
11 |
12,1 |
1,1 |
15 |
17,4 |
2,4 |
3 |
3,5 |
0,5 |
Ліцей № 3 |
1 036 |
15 |
16,8 |
1,8 |
20 |
23,7 |
3,7 |
4 |
4,5 |
0,5 |
Ліцей № 4 |
453 |
7 |
6,9 |
-0,1 |
11 |
10,4 |
-0,6 |
3 |
2,4 |
-0,6 |
Ліцей № 5 |
685 |
12 |
12,7 |
0,7 |
14 |
14,9 |
0,9 |
2 |
2,3 |
0,3 |
Ліцей № 6 |
759 |
12 |
12,6 |
0,6 |
17 |
17,7 |
0,7 |
2 |
2,7 |
0,7 |
Ліцей № 7 |
618 |
11 |
10,9 |
-0,1 |
13 |
13,7 |
0,7 |
2 |
2,3 |
0,3 |
Гімназія № 9 |
166 |
4 |
3,3 |
-0,7 |
5 |
3,9 |
-1,1 |
0 |
0 |
0 |
Ліцей № 10 |
174 |
18 |
17,9 |
-0,1 |
28 |
27,9 |
-0,1 |
4 |
5,2 |
1,2 |
ПШ № 11 |
332 |
12 |
14,4 |
2,4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ліцей імені Д. Бахматюка |
535 |
0 |
0 |
0 |
14 |
17,6 |
3,6 |
5 |
5,7 |
0,7 |
Вістівська гімназія |
99 |
4 |
1,6 |
-2,4 |
5 |
2,7 |
-2,3 |
0 |
0 |
0 |
Кропивницька гімназія |
126 |
4 |
2 |
-2 |
5 |
3,4 |
-1,6 |
0 |
0 |
0 |
Студінська гімназія |
135 |
5 |
2,8 |
-2,2 |
5 |
3 |
-2 |
0 |
0 |
0 |
Сівка-Калуська гімназія |
100 |
4 |
1,7 |
-2,3 |
5 |
2,7 |
-2,3 |
0 |
0 |
0 |
Голинський ліцей |
503 |
8 |
7,5 |
-0,5 |
10 |
12 |
2 |
2 |
2,3 |
0,3 |
Копанківська гімназія |
124 |
4 |
2,2 |
-1,8 |
5 |
3,2 |
-1,8 |
0 |
0 |
0 |
Пійлівський ліцей |
267 |
5 |
4,4 |
-0,6 |
7 |
6,3 |
-0,7 |
1 |
0,9 |
-0,1 |
Ріп’янський ліцей |
125 |
5 |
2,2 |
-2,8 |
5 |
3,3 |
-1,7 |
0 |
0 |
0 |
Тужилівський ліцей |
183 |
4 |
2,7 |
-1,3 |
5 |
3,7 |
-1,3 |
2 |
1,5 |
-0,5 |
Боднарівський ліцей |
283 |
4 |
4,3 |
0,3 |
6 |
6 |
0 |
2 |
2 |
0 |
До формульного розрахунку освітньої субвенції на 2024 рік застосовано коефіцієнт 0,89 і не враховано видатки на організацію індивідуального навчання (педагогічний патронаж) та кількість годин варіативної складової навчальних планів. Це зумовило виникнення дефіциту освітньої субвенції в Калуській міській територіальній громаді, враховуючи встановлення мінімальних надбавок до оплати праці педагогічних працівників близько 34 млн. грн.
На основі аналізу всієї інформації прораховано можливості оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти.
План оптимізації
мережі закладів загальної середньої освіти на 2024-2027 роки
Калуської міської територіальної громади
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Обґрунтування |
Примітка |
1 |
При формуванні двох і більше класів встановити мінімальну кількість учнів без врахування тих, що будуть здобувати освіту за індивідуальною та дистанційною формах навчання, а саме: У міських закладах освіти: 1 класів ‒ 23 учні; 5, 10 класів ‒ 24 учні. У закладах освіти сільської місцевості: 10 класів ‒ 18 учнів |
з 01.09.2024 |
Для збільшення середньої наповнюваності класів (не менше РНК ‒ 23 учні) |
|
2 |
Оптимізувати мережу перехідних 2‒9 класів шляхом об’єднання їх: ‒ якщо середня наповнюваність на паралелі з трьох класів 22 і менше учнів, то утворювати два класи; ‒ якщо середня наповнюваність на паралелі з двох класів 16 і менше учнів, то утворювати один клас |
01.09.2024 |
Середня наповнюваність класів при формульному розрахунку субвенції складає 23 |
|
3 |
При укладанні навчального плану використовувати тільки мінімальну кількість додаткових годин варіативної частини, передбачених для фінансування задля виконання Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти |
01.09.2024 |
Урахувати керівникам закладів загальної середньої освіти при укладанні навчальних планів |
|
4 |
Не проводити набір у 10 класи ‒ Боднарівського, Тужилівського ліцеїв;
‒ Калуських ліцеїв №№ 1, 4, 7, Пійлівського ліцею |
з 01.09.2024 з 01.09.2025 |
Кількість випускників 9 класів недостатня для формування 10 класів |
|
5 |
Проведення громадських обговорень з метою зміни типу закладів освіти: ‒ Боднарівського, Тужилівського ліцеїв; ‒ Пійлівського ліцею |
до 01.09.2024 до 01.09.2025 |
Вимога ст. 32 ЗУ «Про повну загальну середню освіту» |
|
6 |
Перепрофілювання (зміна типу) закладу: ‒ Ріп’янського ліцею на Ріп’янську гімназію; ‒ Тужилівського ліцею на Тужилівську гімназію ‒ Боднарівського ліцею на Боднарівську гімназію ‒ Калуського ліцею № 1 на Калуську гімназію № 1; – Калуського ліцею № 4 на Калуську гімназію № 4; ‒ Калуського ліцею № 7 на Калуську гімназію № 7; ‒ Пійлівського ліцею на Пійлівську гімназію |
з 01.09.2024 до 01.05.2026 до 01.05.2026 до 01.09.2026 до 01.09.2026 до 01.09.2026 до 01.09.2026 |
Поступовий перехід до функціонування академічного та наукового ліцеїв |
|
7 |
Функціонування 7 ліцеїв (із структурними підрозділами початкова школа, гімназія): Калуський ліцей № 2, Калуський ліцей № 3, Калуський ліцей № 5, Калуський ліцей № 6, Калуський ліцей № 10, Ліцей ім. Дмитра Бахматюка, Голинський ліцей |
до 2027 року |
Поступовий перехід до функціонування академічного та наукового ліцеїв |
|
8 |
Створення академічного ліцею |
з 01.09.2027 |
Вимога ст. 35 ЗУ «Про загальну середню освіту» |
|
9 |
Вивчення можливості створення Наукового ліцею на базі Калуського ліцею ім. Дмитра Бахматюка |
з 01.09.2027 |
Проведення інституційного аудиту; дотримання положення про науковий ліцей |
|
10
10.1
10.2 |
Створення опорного закладу Калуський ліцей № 3 із філіями: ‒ Студінська гімназія ‒ Калуська гімназія № 9 ‒ Вістівська гімназія Проведення громадських обговорень (оприлюднення проєкту рішення). Реорганізація ‒ Студінської гімназії ‒ Калуської гімназії № 9 ‒ Вістівської гімназії у філії опорного закладу |
01.06.2026
до 01.06.2025 до 01.06.2026
|
Коштом субвенції не здійснюється фінансування ЗЗСО (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить: 01.09.2025 ‒менше 45 осіб; 01.09.2026 ‒менше 60 осіб;
|
|
11
11.1
11.2
|
Створення опорного закладу Калуський ліцей № 5 із філіями: ‒ Сівка-Калуської гімназії ‒ Кропивницької гімназії ‒ Копанківської гімназії
Проведення громадських обговорень (оприлюднення проєкту рішення)
Реорганізація ‒ Сівка-Калуської гімназії ‒ Кропивницької гімназії ‒ Копанківської гімназії у філії опорного закладу |
01.06.2026
до 01.06.2025
до 01.06.2026 |
Коштом субвенції не здійснюється фінансування ЗЗСО (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить: 1.09.2025 ‒ менше 45 осіб; 1.09.2026 ‒ менше 60 осіб;
|
|